ALGEMENE FYSIOTHERAPIE:
Behandeling door de fysiotherapeut van pijnklachten, opgedaan tijdens het werk, sporten, als gevolg van een verkeerde beweging, ongeluk, ziekte, ouder worden of na een operatie. Wij adviseren, behandelen en begeleiden, zodat u weer zo goed mogelijk uw dagelijkse leven kunt voortzetten; zonder pijn slapen, gewoon boodschappen doen, u weer kunt gaan werken en sporten.

OEDEEMFYSIOTHERAPIE:

Lymfoedeem en lipoedeem zijn aandoeningen, die behandeld kunnen worden door de oedeemfysiotherapeut. Lymfoedeem is een aandoening, waarbij het evenwicht tussen aan - en afvoer van vocht verstoord is. De oorzaken zijn heel divers, bijvoorbeeld na een operatie, plastische chirurgie, bestraling, tumorgroei, een trauma, een infectie of medicatie. Daarnaast kan lymfoedeem aangeboren zijn. De klachten die bij lymfoedeem kunnen ontstaan zijn: zwelling, vermoeidheid en zwaar gevoel, pijn, beperkingen in bewegen of in het dagelijks functioneren, huidafwijkingen en infecties.

Lipoedeem betekent letterlijk vet- en vochtophoping. Het gaat om een pijnlijke en chronische ziekte. Meestal komt lipoedeem symmetrisch voor op de heupen, bovenbenen en knieën. Kenmerkend is, dat bij lipoedeem de vaak dikke benen, ook bij afvallen, dik blijven. In armen kan ook lipoedeem voorkomen; in handen en voeten echter nooit.

De oedeemfysiotherapeut is geschoold om lip- en lymfoedeem te helpen voorkomen en behandelen. De behandeling kan bestaan uit: voorlichting, compressietherapie ( zwachtelen en therapeutische, elastische kous), manuele lymfdrainage ( massagetechniek), oefentherapie, ademtherapie, lymftaping en aanleren van zelfmanagement.

HAPTONOMISCHE FYSIOTHERAPIE:
Jorinde Fransen
is sinds 1986 haptonomisch fysiotherapeut. Zij gebruikt deze therapie desgewenst bij mensen met klachten als hyperventilatie, spierverkrampingen in nek of rug, overspannenheid, burn out of hoofdpijn.

Haptonomische fysiotherapie wordt door zorgverzekeraars vergoed, wanneer u aanvullend bent verzekerd voor fysiotherapie.
Daarnaast is aan de praktijk een haptotherapeut verbonden.
Nadere informatie daarover kunt u vinden op  https://haptotherapeut-groningen.nl/

FYSIOTHERAPIE BIJ URINE-INCONTINENTIE:
Als u last heeft van urine verlies, is het goed dit te bespreken met uw huisarts. Er zijn verschillende oorzaken.
Stress incontinentie komt het vaakst voor, waarbij u kleine hoeveelheden urine verliest wanneer u bijvoorbeeld springt, lacht, hoest of tilt. Dit wordt veroorzaakt door zwakke bekkenbodemspieren en eventueel ook door uw houding, ademhaling, manier van bewegen en / of conditie.
Een andere vorm van urine-incontinentie is de zogenaamde urge incontinentie of "overgevoelige blaas". U krijgt plotseling hevige aandrang en kunt niet voorkomen, dat de blaas zich helemaal leegt. Dit kan ook in rust gebeuren.

KINESIO - / MEDICAL TAPING:

Kinesiotaping of medical taping is een behandelmethode, waarbij elastische tape zó op de huid wordt geplakt, dat het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd.
Spieren worden op deze wijze ondersteund in hun functie. De achtergrondgedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging, maar ook een rol spelen bij de bloed- en lymfecirculatie.

Door de tape met verschillende technieken toe te passen, kunnen diverse effecten verkregen worden:

• pijndemping
  • spierfunctie verbeteren door het beïnvloeden van de spierspanning
  • ondersteunen van de gewrichtsfunctie
  • verbeteren van bloed- en lymfecirculatie
  • neuro-reflectoire effecten

Een aantal voorbeelden van indicaties voor medical taping:
    lymfoedeem, tenniselleboog, knieschijfklachten, specifieke pijnklachten, houdingscorrectie (bijv. stand van de schouders, de benen), te gespannen spieren en een verstuikte enkel.

Het voordeel van de elastische tape is dat deze vrijwel nooit huidirritatie veroorzaakt, langdurig kan worden toegepast en dat het zonder problemen nat mag worden (men kan dus onder de douche).

Tapebehandeling